"Metody integracji bazowych podsystemów według "Y-CIM" W.A. Scheer'a" Rafał Skirzyński, Grupa: ZP-11, kwiecień 2008

2. Istota i definicja CIM
3. Modele CIM 4. Kierunki integracji wg. Modelu Y-CIM

Korzystając z definicji AWF (niem. Ausschuss fur Wirtschaftliche Fertigung) możemy zdefiniować CIM następująco:

"CIM obejmuje zintegrowane zasosowanie komputerów we wszystkich związanych z produkcją obszarach działania przedsiębiorstwa. Obejmuje techniczno-informacyjne współdziałanie między CAD, CAP, CAM, CAQ i PPS. W wyniku wdrożenia CIM powinna być osiągnięta integracja technicznych i integracyjnych funkcji, mających na celu wytworzenie produktu. Warunkiem udanego zastosowania idei CIM jest wspólne wykorzystanie wspólnej bazy danych."

Skrót CIM oznacza Computer Integrated Manufacturing (Komputerowo zintegrowane wytwarzanie) i obejmuje poniższe systemy:

CIM opiera się na komputerowych systemach zarządzania logistyką, technologią, produkcją. Dzięki zastosowaniu bazy danych przedsiębiorstwa oraz modeli zarządzania i wspomagania, firma jest w stanie elastycznie reagować na wszelkie zmiany zachodzące na rynku. Jednocześnie też ułatwione jest wprowadzanie unowocześnień aktualnej bazy firmy a także innych udoskonaleń. CIM integruje elementy ze środowiska IT poprzez tworzenie integracji między nimi celem ułatwnienie zarządzania nimi. Dzięki zastosowaniu tego systemu wszystkie dane posiadają standardowy format co usprawnia proces zarządzania nimi.

CIM jest częścią inicjatywy zwanej WEBM (Web-Based Enterprise Management ). Według założeń CIM jest wersją oprogramowania przyjazną dla użytkownika, gdzie wszystkie informacje zawarte są w logiczny oraz prosty do odszukania sposób co ułatwia np. odszukanie przyczyn problemów lub błędów. Językiem opisujących środowisko Cim jest MOF (Managed Object Format).

W skład CIM wchodzi CIM Specyfikacja oraz CIM Schemat. W pierwszej części zdefiniowane są informacje o integracji z innymi modelami wspomagającymi zarządzanie, żaś Schemat przedstawia dokładny opis modelu.

Podstawowym zadaniem CIM jest integracja procesów w przedsiębiorstwie. Aktualnie, każda operacja opiera się o takie zadania jak generowanie, przetwarzanie i wymiana informacji. Aby proces ten zachodził poprawnie, potrzebna jest właściwa integracja tych zadań oraz zagwarantowanie komunikacji między nimi. Przykładami operacji bazujących na informacj są: procedury planowania, projektowania, sterowania, harmonogramowania, transport, kontrola jakości. Wnioskować więc można, że przedsiębiorstwo nie będzie działałało prawidłowo jeśli nie zadba się o odpowiednią jakość informacji niezbędnej do każdej z tych operacji. Jest to tym bardziej istotne w okresie planowania i projektowania, gdzie wszelkie działania opierają się na danych wyjściowych i ich skuteczność zależy od ich poprawności. Podsumowując, można stwierdzić, iż komputerowa integracja odosobnionych funkcji jest konieczna celem osiągnięcia satysfakcjonujących wyników oraz wzrostu efektywności działań. Wiąże się to jednocześnie z automatyzacją wielu działań, co korzystnie wpływa na czas wykonywania zadań i skraca długość procesów poprzez ich usprawnianie.

Rozwiązania CIM powinny być dostosowane do wymagań danego przedsiębiorstwa oraz charaktetru działalności. CIM nie jest gotowym produktem, rozwiązaniem dla firmy, lecz długoterminową strategią działania. Zawsze jednak dąży do tych samych celów:

Modele CIM opierają się na współdziałaniu trzech zasadniczych modułów: modułu komputerowego wspomagania projektowania, komputerowego wspomagania wytwarzania oraz planowania i sterowania produkcją. Dzięki temu stworzona zostaje wspólna baza danych dostępna dla indywidualnych użytkowników. Dane te powinny być chronione i systematycznie aktualizowane. Dzięki temu usprawniony zostaje proces wymiany informacj, gdyż generowana jest ona elektronicznie, a papierowa dokumentacja może spełniać jedynie rolę pomocniczą.

Powiązania technik wspomagających CIM przedstawia poniższy schemat:

 

W koncepcji CIM występują dwa podstawowe obszary:

Środowisko w ten sposób zintegrowane powinno być także powiązane ze swoim otoczeniem, czyli klientami oraz dostawcami.

Komputerowa integracja pordukcji pozwala na całościowe podejście do zarządzania firmą. Opiera się na współdziałaniu wielu systemów i pozwala na znaczne uproszenie procesów, działań i kontroli nad nimi. Informacje wykorzystywane zawarte są w jednej wspólnej bazie danych, lub w kilku zintegrowanych ze sobą bazami. Pozwala to na eliminację duplikacji danych i usprawnia ich przeszukiwanie i segregowanie.

 

 

Powrót do strony głównej